efficiënte communicatie in de Benelux

Efficiënte communicatie in de Benelux

België, Nederland en Luxemburg worden vaak in één adem genoemd, en de Benelux wordt door velen als één regio beschouwd. Maar hoe groot de historische, taalkundige en culturele overeenkomsten ook zijn, in de praktijk blijken de verschillen nog veel groter. En die hebben een flinke weerslag op de manier van communiceren in de drie landen van de Benelux.

In onze paper vind je theorie en tips om de communicatie in de Benelux in goede banen te leiden. Het document bieden we in drie delen aan, deel A kun je hier opvragen als downloadbare pdf. 

Voor deel B, C en D hoef je helemaal niets te doen, deze sturen we je de komende weken automatisch toe.

Toelichting
In deel A gaan  we in op de cultuurverschillen die de organisatiesocioloog Geert Hofstede kaderde via zijn 6-D model:
1. Machtsafstand
2. Individualisme
3. Masculiniteit
4. Onzekerheidsvermijding
5. Termijndenken
6. Terughoudendheid

Deel B behandelt de verschillen tussen de medialandschappen in de Benelux. Daarbij komen onder meer RTV-reclame in Nederland en België aan bod, de print- en online media, de soorten content die aanslaan, de verschillen in social media-gebruik en de manieren om je als merk op de kaart te zetten.

In deel C en D van deze paper behandelen we de manieren waarop en de middelen waarmee je in België en Nederland je content optimaal distribueert. Ook die blijken onderhevig aan nationale voorkeuren. Ten slotte gaan we in op de communicatietrends die de consultants bij Wisse Kommunikatie en Insticom ontwaren, en de activiteiten die op basis daarvan ontwikkeld en ingezet worden.

placeholder

Contact

Kroonpark 2a
6831 GV Arnhem
Postbus 3037
6802 DA Arnhem
026 443 15 23

Privacyverklaring